۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

اشتراک پیامبران و اهل بیت(ع) و صوفیّه در عمل به سنّت الهی پشمینه پوشی(19)

رواياتى در دست است كه ثابت مى ‏کند قائم آل محمد هم در راستاى "سنت پشمينه پوشى" اجداد مطهر خويش، در حالى كه لباسى پشمين برتن دارند ظهور مى‏ فرمايند.به یک نمونه اشاره می کنیم :

حماد بن عثمان روايت كرده است : «كنت حاضرا عند أبى عبداللّه‏ عليه ‏السلام إذا قال له رجل: اصلحك اللّه‏، ذكرت أن على بن ابيطالب عليه‏ السلام كان "يلبس الخشن" ، يلبس القميص باربعة دراهم و ما أشبه ذلك.و نری عليك اللباس الجيد.قال: فقال له: إن على بن أبى طالب "كان يلبس ذلك» فى زمان لا ينكر و لو لبس مثل ذلك اليوم لشهر به.فخير لباس كل زمان، لباس أهله. غير أن قائمنا إذا قام لبس لباس على و سار بسيرته.»(1)

«من نزد امام  صادق عليه ‏السلام نشسته بودم كه مردى به او گفت: خدا شايسته‏ ات بدارد.مى‏ گفتى على بن ابيطالب عليه‏ السلام "لباس زبر و آزار دهنده" و پيراهنى چهار درهمى و نظاير آن به تن مى‏ كرد.در حالى كه ما لباسى نيكو بر تن تو مى ‏بينيم. حماد مى‏ گويد: (امام) به او پاسخ داد: على بن ابى طالب آن لباس‏ ها را در زمان ه‏اىی مى‏ پوشيد كه پوشيدن چنان لباس هايى عيب شمرده نمى‏ شد. و اگر در چنين زمان ه‏اىی، چنان لباسى مى‏ پوشيد انگشت نماى خلق مى ‏شد. در حالى كه بهترين لباس هر زمان، لباس مردم اهل آن زمان است. جز آن كه قائم ما وقتى قيام کند لباس (زبر و خشن و آزار دهنده) على را بر تن خواهد كرد، و بر سنت و سيره او خواهد بود.» 


در اين روايت شريف از كلام امام صادق عليه ‏السلام استفاده مى ‏شود كه «پشمينه پوشى» در عصر رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله ‏وسلم و على عليه ‏السلام رايج بوده، و به همين جهت، عيب شمرده نمى ‏شده است. اما به مرور و در اثرسياست‏ هاى غلط خلفاى بنى اميه، مسلمانان به تدريج از سنت ‏هاى نبوى و علوى فاصله گرفته، و ديگر آن سنت ‏ها را عيب مى ‏شمرده‏ اند. و به همين دليل بوده است كه ائمه پس از على و حسن عليهما السلام به صورت پنهانى سنت «پشمينه پوشى» را تداوم مى‏ بخشيده ‏اند.
در هر حال با مطالبى كه عرضه شد، اين مطلب به اثبات رسيد كه «پشمينه پوشى» يكى از حلقه ‏هایی است كه پیوند و اتصال "صوفيه حقه" را به ائمه اطهار عليهم ‏السلام و شاگردى آنان را نزد ايشان عليه‏م السلام محرز و حتمى مى‏ سازد. شايد در فرصت‏ هاى آينده تمامى روايات مربوط به «پشمينه پوشى» ائمه اطهار عليهم ‏السلام را به صورتى مستقل بر روى وبلاگ خود قرار بدهم.
                         ---------------------------------------
1. كافى / ج 6 / ص 444 / ح 15

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر