۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

اشتراک پیامبران و اهل بیت(ع) و صوفیّه در عمل به سنّت الهی پشمینه پوشی(18)


«روى أن الرضا عليه‏ السلام لبس الخز فوق "الصوف". فقال له بعض جهلة الصوفية لما رأى عليه ثياب الخز: كيف تزعم أنك من أهل الزهد و أنت على ما نراه من التنعم بلباس الخز؟ انكشف عليه ‏السلام عما تحته فرأوا تحته "ثياب الصوف". فقال: هذا لله‏ و هذا للناس.»(1)

«روايت شده است كه رضا عليه ‏السلام بر "جامه پشمين" خود، لباسى از جنس خز مى ‏پوشيد. بعضى از صوفيه كه از جهله ايشان بودند، وقتى لباس خزين را بر تن او ديدند به او گفتند: چگونه گمان مى ‏كنى كه از زاهدان هستى، در حالى كه ما تو را بهره ‏مند از لباس خزين مى ‏بينيم. (حضرت) لباس خزين خود را كنار زدند، و آنان "جامه پشمين" را در زير آن ديدند. پس به آنان فرمودند: اين (جامه پشمين) را براى خدا واين (لباس خزين) را براى مردم به تن كرده ‏ام.»


و بدينسان «پشمينه پوشى»را عملى در راستاى جلب رضايت الهى معرفى مى‏ فرمايند. از اين روايت و روايات مشابه استفاده مى‏ شود كه تقسيم بندى صوفيه به: صوفيه حقه و صوفيه جهله، از همان عصر ائمه اطهار عليهم ‏السلام آغاز شده است. صوفيه حقه كسانى بوده ‏اند كه تحت امر امام زمان خويش به طى طريقت ، بر ميزان شريعت مى پرداخته ‏اند و هنوز نيز چنين است. و صوفيه جهله نيز كسانى بوده ‏اند كه يا شريعت مصطفوى را تعطيل مى‏كرده ‏اند و يا در مقابل امام زمان و انسان كامل عصرخويش مى ‏ايستاده ‏اند و هنوز هم چنين است.
                            ------------------------------------
1. بحارالانوار/ ج 83 / ص 222 / ح 8

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر