۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۴, پنجشنبه

اشتراک پیامبران و اهل بیت(ع) و صوفیّه در عمل به سنّت الهی پشمینه پوشی(17)


كامل بن ابراهيم روايت كرده است: «دخلت على سيدى أبى محمد عليه ‏السلام نظرت الى ثياب بياض ناعمة عليه. فقلت فى نفسى: ولىّ الله و حجّته يلبس الناعم من الثياب و يأمرنا -نحن- بمواساة الاخوان وينهانا عن لبس مثله. فقال متبسما: يا كامل -و حسر على ذراعيه- فإذا "مسح أسود خشن على جلده.فقال: هذالله‏ و هذا لكم.»(1)

«بر سرور خويش، حضرت رضا عليه ‏السلام وارد شدم و جامه سپيد و لطيفى بر تن او ديدم. در دل با خود گفتم: ولىّ و حجّت خدا جامه لطيف مى ‏پوشد، در حالى كه به همه ما امر مى ‏كند كه با برادران ايمانى به مواسات رفتار كنيم، و ما را از پوشيدن چنين جامه هايى منع مى‏ کند. امام در حالى كه لبخندى بر لب داشت و آستين هايش را بالا مى ‏زد فرمود: اى كامل (نگاه كن). (ديدم زير آن لباس لطيف) پلاس سياه وزبر و آزار دهنده‏اى بر پوست بدن دارد. فرمود: اين (لباس زيرين) را براى خدا و اين (لباس رويين) را براى شما پوشيده‏ ام.»
نكات عميق زيادى در اين روايت شريف نهفته است، كه تفكر و تأمل در آن را به عاقلان و پژوهشگران بى غرض وامى‏ گذارم و تنها به بيان اين نكته مى ‏پردازم كه امام عليه ‏السلام با بيان عبارت: «هذا لله‏ و هذا لكم.» باز بر اين مطلب تأكيد مى‏ فرمايند كه پنهان کردن «پشمينه پوشى» به خاطر رعايت حال اهل شريعتى است كه از دين به احكام ظاهرى آن اكتفا کرده، و تحمل پذيرش احوال و احكام باطنى ايشان را نداشته و ندارند. چنانچه تمام مخالفت هايى كه با "تصوف حقّه" مى ‏شود نیز، از همين اختلاف در ظرفيت ‏ها ريشه مى ‏گيرد. در روايت دیگری نيز که در مبحث بعدی می آوریم بر اين نكته عميق تأكيد شده است.
                          --------------------------------------
1. الغيبة طوسى/ ص 246 و 247 / ح 216

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر