۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

اشتراک پیامبران الهی و اهل بیت(ع) و صوفیّه در زمینه سنّت الهی پشمینه پوشی(4)


رسول اللّه‏ صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله‏ وسلم: «إنى "ألبس الغليظ" و أجلس على الارض و... فمن رغب عن سنتى فليس منى.»(1)

«جز اين نيست كه من "لباس زبر و ضخيم و آزار دهنده" به تن مى‏ كنم و روى زمين مى ‏نشينم و... پس هركس كه از سنت‏ هاى من سر پيچى كند از من نيست.»


پرواضح است كه مقصود از لباس «غليظ و زبر و ضخيم و آزار دهنده» فقط مى ‏تواند لباس‏ هاى «پشمين ومويين» باشد.در زمينه لباس ‏هاى مويين مانند: جل و گونى و پلاس، بايد عرض كنم كه آن‏ ها نيز چون مانند لباس‏ هاى پشمى، زبر و آزار دهنده‏ اند در حكم همان لباس ‏هاى پشمى هستند. در روايتی که در مبحث پیشین آوردیم هم ديديم حضرت على عليه ‏السلام در توصيف جنس لباس رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏آله وسلم، واژه «الشعر» را با حرف ربط واو به واژه«الصوف» مربوط كردند تا لباس‏ هاى «مويين» در حكم لباس‏ هاى «پشمين» در آيند. بنابراين وقتى از«پشمينه پوشى» سخن به ميان مى ‏آيد، اعم از پوشيدن لباس‏ هاى پشمين و مويين خواهد بود.
نكته ديگر آن‏كه در همان عبارت ياد شده از روايت مبحث پیشین، على عليه‏ السلام از فعل ماضى استمرارى منفى استفاده مى ‏كنند كه چون پس از آن، حرف استثناى «الا» را هم به كار مى ‏برند از تضارب اين دو منفى،معنى مثبتى حاصل مى ‏شود و آن اين است كه «پشمينه پوشى» سنت رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله ‏وسلم بوده است. درحقيقت وقتى مى ‏فرمايند:«ونمى‏ پوشيدلباس پشمين ومويين رامگربنا به انگيزه‏ اى.» اگر "لم" و "الا" رادر هم ضرب و از جمله حذف کنید بدون آن‏كه خللى در اركان جمله وارد گردد، معناى آن اين مى ‏شود: «و بنا به انگيزه ‏اى لباس پشمين و مويين مى‏ پوشيد.» و فعل «كان يلبس» (مى‏ پوشيد) ماضى استمرارى بوده و افاده تدوام فعل، و "سنت بودن" آن عمل را مى‏ کند. به عبارت ديگر، حضرت على عليه ‏السلام «پشمينه پوشى» را سنت رسول اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله ‏وسلم معرفى مى ‏فرمايند. در روايات ديگر نيز خواهيم ديد كه ائمه اطهار عليهم‏ السلام براى بيان «پشمينه پوشى» اجداد مطهر خويش، از افعال استمراری که بیانگر سنت و تداوم عمل است استفاده کرده اند که صحت استدلال ما را تثبيت مى‏ كند. در عين حال ، عبارت آخر از همين روايتی که در این مبحث آورده ایم نيز مؤيد استدلال ما است. زيرا در آخر اين روايت، رسول اكرم صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله ‏وسلم پوشيدن «لباس غليظ» را - كه على عليه ‏السلام جنس آن را از "صوف(پشم)" و"شعر(مو)" اعلام کردند- به طور رسمى "سنت خويش" بيان فرمودند. درست به دليل همين تأكيدرسول اكرم صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏آله ‏وسلم بر "سنت بودن" پشمينه پوشى بوده است كه عده ‏اى به پشمينه پوشى روى آوردند، و چون حقيقت آن را در نيافته بودند، پس از رحلت حضرتش زيربار ولايت ائمه اطهار عليهم ‏السلام نرفته و مورد مذمت ايشان واقع، و به "صوفيه جهله" -در برابر "صوفيه حقه"كه مريدان و مطيعان ائمه بوده ‏اند- شهرت يافتند.
                            ---------------------------------------
1. أمالى طوسى/ ص 531 / ح 1163: تلخيص از بنده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر